DENEYAP teknoloji atölyelerinde eğitim alan öğrencilerin ve eğitim veren eğitmenlerin bilgi işlemsel düşünme becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Subaşı S. E., Yılmaz M. B.

ASES VI. International Educational Sciences Conference , Gaziantep, Türkiye, 19 - 20 Ocak 2024, ss.99-100

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.99-100
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüm dünyada yaşanan teknolojik ilerleme ve dijital dönüşüm süreci, birçok konuda olduğu gibi

toplumların nitelikli insan kaynağı ihtiyacının sahip olması gereken yetkinlik ve becerileri de

şekillendirmiştir. Bireylerin 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanan bu becerileri edinmeleri, değişen

dünyanın gerektirdiklerine kolaylıkla uyum sağlayabilmeleri için önemli görülmektedir. Bu beceriler

arasında yer alan bilgi işlemsel düşünme, temeli eskilere dayanmakla birlikte, dünya genelinde yeni

öğrenme becerileri arasında yer edinmeye başlayan önemli bir yetkinliktir. Bir tür problem çözme

becerisi olan bilgi işlemsel düşünme her bireyin sahip olması gereken bir beceri olarak

tanımlanmaktadır. Bu beceri, öğrencilere kazandırılması hedefiyle öğretim programlarında yerini

almaya başlamıştır; ancak bu eğitimi verecek öğretmenlerin de bu beceriye ve bu beceriyi aktarma

yetkinliğine sahip olması gerekmektedir. Bu çalışma ile ortaokul ve lise öğrencilerine ulusal ölçekte

uygulanan Deneyap Türkiye projesi kapsamında, teknoloji eğitimleri verilen atölyelerde eğitim alan

öğrenciler ile yine bu atölyelerde eğitim veren eğitmenlerin bilgi işlemsel düşünme becerileri

arasındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma

yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. 81 ilde eğitim alan öğrenciler ve eğitim veren

eğitmenler araştırmanın çalışma grubunu oluşturmakta olup araştırmaya 3650 öğrenci ve 635 eğitmen

katılmıştır. Araştırmada ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerini ortaya

koymak üzere Tsai, 2021 tarafından geliştirilmiş olup Karalar ve Alpaslan (2021) ile Gök ve

Karamete (2023) tarafından yürütülmüş iki ayrı uyarlama çalışması bulunan “Alan Bağımsız Bilgi

İşlemsel Düşünme Ölçeği” ile Deneyap eğitmenlerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerini ortaya

koymak üzere Dolmacı, A , Akhan, N. (2020) tarafından geliştirilen “Bilişimsel Düşünme Becerileri

Ölçeği” kullanılmıştır.