ASES VI. International Educational Sciences Conference , Gaziantep, Türkiye, 19 - 20 Ocak 2024, ss.99-100
Tüm dünyada yaşanan teknolojik ilerleme ve dijital dönüşüm süreci, birçok konuda olduğu gibi
toplumların nitelikli insan kaynağı ihtiyacının sahip olması gereken yetkinlik ve becerileri de
şekillendirmiştir. Bireylerin 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanan bu becerileri edinmeleri, değişen
dünyanın gerektirdiklerine kolaylıkla uyum sağlayabilmeleri için önemli görülmektedir. Bu beceriler
arasında yer alan bilgi işlemsel düşünme, temeli eskilere dayanmakla birlikte, dünya genelinde yeni
öğrenme becerileri arasında yer edinmeye başlayan önemli bir yetkinliktir. Bir tür problem çözme
becerisi olan bilgi işlemsel düşünme her bireyin sahip olması gereken bir beceri olarak
tanımlanmaktadır. Bu beceri, öğrencilere kazandırılması hedefiyle öğretim programlarında yerini
almaya başlamıştır; ancak bu eğitimi verecek öğretmenlerin de bu beceriye ve bu beceriyi aktarma
yetkinliğine sahip olması gerekmektedir. Bu çalışma ile ortaokul ve lise öğrencilerine ulusal ölçekte
uygulanan Deneyap Türkiye projesi kapsamında, teknoloji eğitimleri verilen atölyelerde eğitim alan
öğrenciler ile yine bu atölyelerde eğitim veren eğitmenlerin bilgi işlemsel düşünme becerileri
arasındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. 81 ilde eğitim alan öğrenciler ve eğitim veren
eğitmenler araştırmanın çalışma grubunu oluşturmakta olup araştırmaya 3650 öğrenci ve 635 eğitmen
katılmıştır. Araştırmada ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerini ortaya
koymak üzere Tsai, 2021 tarafından geliştirilmiş olup Karalar ve Alpaslan (2021) ile Gök ve
Karamete (2023) tarafından yürütülmüş iki ayrı uyarlama çalışması bulunan “Alan Bağımsız Bilgi
İşlemsel Düşünme Ölçeği” ile Deneyap eğitmenlerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerini ortaya
koymak üzere Dolmacı, A , Akhan, N. (2020) tarafından geliştirilen “Bilişimsel Düşünme Becerileri
Ölçeği” kullanılmıştır.