Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.63-79, 2025 (Hakemli Dergi)
David Fincher’in Dövüş Kulübü filmi, modern erkeklik algısını derinlemesine inceleyen bir yapıt olarak ön plana çıkmaktadır. Film, ana karakterin içsel çatışmalarını, yaşadığı buhranı ve modern toplumun erkeklik üzerindeki baskılarına odaklanmaktadır. Film modern erkeklik algısı ile dayatılan beklentilerin sonuçlarını açıklamaya çalışmaktadır. Bu duruma etki eden faktörler toplum, kültür, ekonomi ve tüketim şekilleri vs. gibi demografik yapılar, kitle iletişim araçları ile rol almaktadır. Dayatılan sınırlayıcı kalıplar erkeklerin duygusal sağlığını, ilişkilerini ve kimliklerini etkileyebilmektedir. Bunlarla beraber araştırma, erkeklik kavramının dönemsel farklılıklarını da ele almaktadır. Bu çerçevede araştırmanın işlevselliği, beklentilerin ışığında değişen algılar ve çeşitli arayış şekilleri ile çalışmada konu edilmiş ve irdelenmiştir. Filmde karakter toplumsal beklentilerden kaynaklanan baskılara karşı gelme isteğini ve alternatif bir erkeklik modeli arayışını konu etmektedir. Film, erkeklik algısının zorlayıcı etkilerini eleştirirken, toplumsal cinsiyet rollerinin sınırlarını da sorgulamaktadır. Dövüş Kulübü, toplumsal beklentiler ve tüketim kültürü tarafından şekillendirilen bir “tüketici erkeklik” ten kurtulma isteğini yansıtmaktadır. Filmin en ayırıcı özelliği, fiziksel şiddetin ve dövüşün ana temalar arasında yer alması ve bunun erkeklik algısının agresyon, güç ve vahşilikle ilişkilendirilmesini göstermesidir. Ancak Dövüş Kulübü, sadece fiziksel şiddeti yüceltmekten ziyade, katmanlı yapısıyla erkeklik algısının altında yatan sorunları da sorgular. Ana karakterin yolculuğu, gerçek özgürlüğün kendi kimliğini keşfetmek ve toplumun dayattığı rollerden sıyrılmakla elde edilebileceğini göstermektedir.
Dövüş Kulübü Filmi Erkeklik Algısı Modern Erkeklik Tüketici Erkek Cinsiyet David Fincher