International Journal of Social & Humanities Sciences Research (JSHSR), cilt.11, sa.107, ss.1006-1018, 2024 (Hakemli Dergi)
Barak havaları, tarihsel bakımdan değerlendirildiğinde Anadolu'nun en
kadim müzikal ögelerini bünyesinde barındıran, geleneksel halk müziğine ait
uzun havalardır. Barak havaları için “yüzlerce yıllık bir göçün hikayesi”
demek, yerinde bir tabir olacaktır. Çünkü barak barak havalarının sözel içeriğe
dayalı, kendine özgü bir yapısı vardır. Ve bu sözel içerik çok önemli bir
boyutta binlerce yıllık göçer yaşantısının bir ürünüdür. Sözel içerik, barak
havalarının müzikal yapısının belirlenmesinde en önemli unsur olmuştur. Bu
sözel içeriğe bakıldığında,
Göçebe Türkmen yaşantısının
binlerce yıllık tarihinde
yaşadığı acıların, göçlerin, kahramanlıkların, sevgilerin ve
aşiret kavgalarının konu edildiği görülür. Diğer yörelerin uzun hava tavırlarından
farklı olarak, barak havalarının müzikal yapısına, yaşanmış hikayelerin ve
yörenin aşiret kültürüne dair yaşam biçiminin direkt etki ettiğini görürüz.
Bozlaklara, hoyratlara, mayalara ve diğer serbest karakterli halk müziği
eserlerine baktığımızda, sözel içeriklerini barak Barak havalarında olduğu kadar
kahramanlık ve savaşlar değil, daha çok yaşanılan acılar ve
sevgi temalarının oluşturduğu
görülür. Bu sebeple
de bu uzun
havaların icralarında, barak
havalarında olduğu gibi çığırtkan ve savaşçı bir okuma üslubu,
sert ve keskin hançereler görülmemektedir. Bu hançere biçimi ve okuma üslubu,
barak havalarının kendine özgü bir tavır olarak ortaya çıkmasını sağlamıştır.
Bu çalışmanın amacı ise barak havalarının icra üslubuna ve melodik yapısına
doğrudan etki etmiş olan yerel unsurları ve melodilerin yapısal özelliklerini
incelemek suretiyle barak yöresi uzun havalarının bugünkü biçiminin daha
sağlıklı değerlendirilip anlaşılmasına katkı sağlamaktır.
Barak Havas are long melodies belonging to traditional folk music that,
when evaluated from a historical perspective, embody the most ancient musical
elements of Anatolia. It would be an appropriate expression to call Barak's
weather "the story of a centuries-old
migration". Because Barak
tunes have a
unique structure based
on verbal content.
And this verbal
content is, to
a very important extent, a
product of thousands of years of migration experience. Verbal content has been
the most important element in determining
the musical structure
of Barak melodies.
When we look
at this verbal
content, we see
that the pain,
migrations, heroism, love and tribal fights of the Nomadic Turkmen life
throughout its thousands of years of history are discussed. Unlike the Uzun
Hava styles of other regions, we see that the musical structure of Barak Havas
is directly influenced by the stories that have been experienced and the
lifestyle of the tribal culture of the region. When we look at the folk music
works of Bozlaks, Hoyrats, Mayas and other free characters, we see that their
verbal content is not about heroism and wars as in Barak's moods, but rather
the theme of pain and love. For this reason, in the performances of these free
sounds, a screaming and warlike singing style and hard and sharp daggers are
not seen as in the Barak sounds. This dagger shape and reading style caused the
Barak moods to emerge as a unique
attitude. The aim
of this study
is to contribute
to a better
evaluation and understanding of
the current form
of the Barak region's long
havas by examining
the local elements
and structural features
of the melodies
that have directly
affected the performance style
and melodic structure of Barak Havas.