İlkokul öğrencileri için çevrimiçi ortamda p4c atölyelerinin geliştirilmesi


Karagöz D., Yılmaz M. B.

23rd International Educational Technology Conference (IETC), İstanbul, Türkiye, 7 - 08 Eylül 2023, ss.37

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri için çevrimiçi ortamda Çocuklar için Felsefe

(P4C - Philosophy for Children) atölyelerinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Çocuklar için

Felsefe yöntemi, çocuklarda eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için kullanılabilecek

yöntemlerden biridir. Bu yöntem 1960’lı yıllarda Amerikalı felsefe profesörü Matthew

Lipman’ın çalışmaları sonucu ortaya çıkmış sokratik diyalog yöntemine dayalı bir alandır. Bu

yöntemde bir soruşturma topluluğu oluşturulur ve süreç odaklıdır. Çocuklar bu felsefe

oturumlarında felsefe tarihini öğrenmez, felsefe yapmayı öğrenirler. Yalnızca felsefe değil,

diğer alanlarda da disiplinlerarası olarak uygulanabilir. Çocuklar için Felsefe yönteminin

uygulandığı atölyeler uzun yıllardır, çoğunlukla çemberde ve yüz yüze yapılmaktadır. Covid-

19 salgını nedeniyle çevrimiçi eğitimin yaygınlaşmasıyla, çevrimiçi Çocuklar için Felsefe

atölyeleri de yaygınlaşmaya başlamıştır. Çevrimiçi atölyeler büyük şehirlerde zaman, mekan ya

da trafik gibi konularda tasarruf sağlarken, bu atölyelerin çok fazla açılmadığı küçük şehirler

için de bir fırsat olabilmektedir. Eğitmenin, çocuğun atölyeye katıldığı ortama etkisinin kısıtlı

olması, bağlantı problemleri gibi durumlar ise çevrimiçi atölyelerin dezavantajları arasında

düşünülebilir. Ülkemizde beş yaştan itibaren hem yüz yüze hem çevrim içi çocuklarla felsefe

atölyeleri yapılmaktadır. Pandemi sürecinde uzaktan öğrenme ortamlarını deneyimleyen

dördüncü sınıf öğrencileri çevrim içi ortamda gerek video konferans uygulamalarını gerek web

2.0 araçlarını aktif bir şekilde kullanabilmektedirler. Dolayısıyla bu yaştaki öğrencilerin

çevrimiçi Çocuklar için Felsefe atölyelerinden nasıl yararlanacakları araştırılması gereken bir

konudur. Bu çalışmanın amacı yüz yüze uygulanan çocuklar için felsefe atölyelerinin çevrim

içi ortama etkili bir şekilde taşınmasıdır. Çalışma eylem araştırması modeli kullanılarak

gerçekleştirilmiştir ancak bildiriye konu edilen kısımda sadece ortamın nasıl geliştirildiğine

odaklanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ümraniye TOKİ Madenler Mevlana

İlkokulu'nda devam eden 15 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çocuklarla yapılan ilk

buluşmada, çevrimiçi eğitim için kullanılan Zoom platformu ve web 2.0 araçları tanıtılmıştır.

Pilot bir çevrimiçi çocuklar için felsefe atölyesi düzenlenerek, çocukların çevrimiçi ortama

adaptasyonu gözlemlenmiştir. Sonrasında sekiz adet çevrimiçi çocuklar için felsefe atölyesi

gerçekleştirilmiştir. Atölyelerde değerlendirme ve destekleme amaçlı çocuklara Padlet, Miro,

Canva, Google Forms, Popplet, Mindmeister, Mentimeter olmak üzere yedi adet web 2.0 aracı

kullanılarak çeşitli uygulamalar yapılmıştır. Çalışma sonuçları, çevrimiçi çocuklar için felsefe

atölyelerinin etkili bir şekilde uygulanabileceğini ve çocuklar arasında olumlu karşılandığını

göstermektedir. Ev ortamında ya da başka bir yere gittiklerinde, ya da eğitmen başka bir şehire

gittiğinde atölyelere katılabiliyor olmaktan mutlu olduklarını hem tartışmaktan hem yeni

araçlar öğrenmekten keyif aldıklarını belirten çocuklar olmuştur. Sonuç olarak çevrimiçi P4C

atölyeleri, yüz yüze atölyelere etkili ve olumlu bir alternatiftir. Yüz yüze yapılan atölyelerin

çevrimiçi ortama başarıyla taşınabileceği ve öğrencilerin bir kaç atölyeden sonra çevrimiçi

eğitim araçlarını kolaylıkla kullanabileceği görülmüştür.