IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (MLA-ResearchBib), cilt.9, ss.496-522, 2021 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı, psikolojik danışmanların Covid19’a, yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma yapmaya, yüz yüze ve çevrimiçi eğitim almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’da bir devlet üniversitesinde yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğrenim gören 10 yüksek lisans öğrencisi ve 5 doktora öğrencisi olmak üzere toplam 15 kişi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Soru Formu” kullanılmıştır. Psikolojik danışmanların Soru Formuna verdikleri cevapların nitel analizi olarak, betimsel analiz yapılmıştır. Nitel analiz ile birlikte nicel analiz olarak, yüzdelik ve frekans değerleri de hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanlar Covid-19’un tehlikeli olduğunu, Covid19’la ilgili bireysel ve toplumsal olarak önlem almanın gerekli olduğunu, zorlayıcı bir süreç olduğunu, önlemlerle kontrol edilebileceğini ve zarar verici olduğunu belirtmişlerdir. Covid-19’un kendilerinde korku, kaygı, üzüntü, öfke, sıkıntı, şaşkınlık, bıkkınlık ve umut duygularını oluşturduğunu belirtmişlerdir. Süreç içinde ailelerine ve kendilerine zaman ayırmaktan dolayı mutlu olduklarını da belirtmişlerdir. Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanlar yüz yüze psikolojik danışma yapmanın etkili olduğunu, danışanın jest ve mimiklerine dikkati kolaylaştırdığını, terapötik ilişkiyi daha hızlı sağladığını, gizliliği ve kontrolü sağlamada etkili olduğunu, ancak; ekonomik olmadığını belirtmişlerdir. Psikolojik danışmanlar, çevrimiçi psikolojik danışma yapmanın ekonomik olduğunu ve ummadıkları biçimde verimli olduğunu belirtmişlerdir. Ancak, çevrimiçi psikolojik danışma yapmanın teknolojik sorunlarının olduğunu, gizlilikle ilgili sorunların yaşanabileceğini ve çevrimiçi psikolojik danışmanın tek başına yeterli olmadığını da belirtmişlerdir. Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanların tamamına yakının yüz yüze eğitim almanın verimli olduğunu ve sosyalleşmeyi sağladığını, ancak; ekonomik olmadığını belirtmişlerdir. Çevrimiçi eğitimde verim almanın ise öğretim üyesine bağlı olduğunu, ekonomik olduğunu, teknolojik aksaklıklarının olduğunu, yorucu ve mekanik olduğunu da belirtmişlerdir. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Psikolojik Danışman, Covid-19,
Yüz Yüze Psikolojik Danışma, Çevrimiçi Psikolojik
Danışma, Yüz Yüze Eğitim, Çevrimiçi Eğitim
The study aims to investigate counselors’ views about the Covid-19, performing in-person and online counseling, and receiving in-person and online training. The study group consists of a total of fifteen individuals, including ten master’s and five PhD students froma state university in İstanbul. A “Questionnaire” and a “Personal Information Form” were used as the data collection instruments. The counselors’ responses to the Questionnaire were subjected to descriptive analysis as part of qualitative analysis. In addition, percentage and frequency values were computed for quantitative analysis. In their responses, the counselors stated that the Covid-19 is dangerous, individual and social precautions should be taken against it, and it is a demanding process which is harming and can be taken under control through specific measures. They noted that the Covid-19 caused various emotions for them, including fear, anxiety, sorrow, anger, distress, confusion, exasperation, and hope. They also expressed their happiness to be able to spend more time with their families and for themselves in the process. As part of the study results, the counselors stated that performing inperson counseling is more effective in that it makes it easier to focus on the client’s gestures and facial expressions, accelerates the therapeutic relationship, and is effective in ensuring privacy and control; however, it is not economical. The counselors also stated that performing online counseling is economical and surprisingly efficient. Yet, they also noted that online counseling might create technological problems and raise privacy issues and is not sufficient on its own. According to the study findings, nearly all of the counselors stated that receiving in-person training is efficient and good for socializing but is not economical. On the other hand, efficiency in online training depends on the instructor and online training is cost-effective but has technological setbacks, is tiring and mechanical. The study results are discussed in the light of the literature.
Key Words:Counselors, Covid-19, In-Person
Counseling, Online Counseling, In-Person Training,
Online Training