Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu , İstanbul, Türkiye, 24 - 26 Ekim 2019, ss.210-211
Bu
araştırmada amaç; İlköğretim ders kitaplarında kullanılan görsellerin, kullanım
amacına ve görsel tasarım ilkelerine uygunluk durumunu öğretmen ve uzman
görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen
araştırmada veriler, devlet okullarında çalışan 111 Fen ve Teknoloji öğretmenlerinden,
resim öğretmeninden ve konu alanı uzmanlarından toplanmıştır. Araştırmada,
araştırmacı tarafından geliştirilen, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları
tamamlanmış bir ölçek kullanılmıştır. Elde edilen verilerin ortalamaları
alınıp, standart sapmaları hesaplanmış ayrıca verilere frekans analizi
yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre ders kitaplarında görsel kullanımının amacına
ve tasarım ilkelerine uygunluğu hakkındaki öğretmen görüşleri genel olarak
olumludur. Ancak, bazı görsellerin konu
akışını engelleyecek şekilde yerleştirildiği tespit edilmiştir. Her görsel için
bir başlık kullanılmamıştır ve yer yer hatalı görsellere rastlanmaktadır. Uzmanlardan
toplanan açık uçlu veriler genel olarak olumsuz görüşe sahip olduklarını
göstermektedir. Araştırmanın sonuçlarına dayanarak İlköğretim ders
kitaplarında; baskı kalitesi yüksek, nitelikli ve merak duygusu uyandırabilecek
görsellerin kullanılması önerilmektedir.
The aim of this study is to evaluate the visuals in
primary school textbooks in terms of visuals’ usage purpose and design
principles in accordance with the teachers' and subject matter experts’ opinions.
Survey
research model was used as a research method. Data were collected from 111 Science
and Technology teachers who work in public schools, an arts teacher and four subject
matter experts. The
survey developed by the researcher was used. The reliability and validity
analyses of the survey were completed by the researcher. Mean and standard
deviation values of the collected data were examined. In addition, frequency
analyses were performed. According to the results, teachers’ views were mostly positive about elementary
textbook visuals’
compatibility with their usage purpose and design principles. However, it was
determined that layout of some visuals were blocking
the flow of threads. Additionally some visuals had no title and there were incorrect
images in some places. Open-ended data collected from subject matter
experts showed that their opinions were generally
negative. As a conclusion, it is suggested that the visuals with high print
quality, quality visuals and visuals which can arouse curiosity should be used
in primary
school textbooks.