V.TURKCESS ULUSLARARASI EĞİTİM VE SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 27 Haziran - 29 Temmuz 2019, ss.549-550
Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmen adaylarının, bazı özel dörtgenlere
yönelik kavram imajlarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi ile yürütülen bu çalışma, ölçüt
örneklem yöntemi ile belirlenen 45 ortaokul matematik öğretmen adayı ile belirlenmiştir. Ölçüt
olarak, öğretmen adaylarının, birinci sınıf öğrencisi olmaları esas alınmıştır. Veri toplama aracı
olarak, öğrencilerin dörtgenlere yönelik tanımlarını ve kavramların birbiri ile
ilişkilendirmelerini ortaya çıkarmayı amaçlayan açık uçlu anket formu kullanılmıştır. Buna
göre, öncelikle, öğrencilerin ‘dörtgen’, ‘dikdörtgen’, ‘kare’, deltoid’, yamuk’ ‘ikizkenar
yamuk’ ‘eşkenar dörtgen’ ve ‘paralelkenar’ kavramlarını nasıl tanımladıkları ve bu kavramlara
yönelik olabildiğince farklı şekiller çizmeleri istenmiştir. Daha sonra bu kavramların birbirleri
ile nasıl ilişkilendirildiğini ortaya çıkarmak amacıyla, ‘her ……i aynı zamanda…..’dır’.
şeklinde boşluk doldurma soruları ile birlikte, kavramlar arasındaki hiyerarşik sınıflandırmayı
ortaya çıkarmak amacıyla, kavram haritası oluşturmaları istenmiştir. Elde edilen bulgulara
bakıldığında, öğretmen adaylarının, dörtgenlere ilişkin tanımlarının yetersiz olduğu, dörtgen
çizimlerinde, sadece bilinen prototipleri çizdikleri ve dörtgenlerin birbirleri ile ilişkilerini
ortaya koymada yetersiz oldukları ortaya konmuştur. Bu bağlamda, özellikle temel matematik
derslerinde, söz konusu kavramların derinlemesine incelenmesi ve kavramların birbirleri ile
ilişkilerinin vurgulanmasının önemli olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır.