Türkiye’de Türk Müziği Alanında Lisans Düzeyinde Eğitim Veren Kurumların Müfredatlarında Yer Alan Ses Eğitimi Ders Planlarının İncelenmesi


Creative Commons License

Kaya L.

International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), cilt.103, sa.11, ss.115-125, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada Türkiye‟de Türk Müziği alanında lisans düzeyinde eğitim veren Fakülte ve Konservatuarlar bölüm, anasanat, anabilim dalı ve kuruluş yılları bağlamında incelenmiştir. Araştırmanın amacı 2000‟li yıllardan bu yana sayısal anlamda hızlı bir artış gösteren kurumların müfredatlarında yer alan ses eğitimi ders sayılarının standart düzeyde ve yeterli olup olmadığı sorularına cevap aramaktır. Nitel araştırma türünde olan bu çalışma betimsel tarama modelinde bir araştırmadır. Bu doğrultuda araştırma evreninin hepsine ulaşılmış olup ilgili üniversitelerin web siteleri taranarak müfredatlarında yer alan ses eğitimi ders planları değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada 1‟i üniversite, 11‟i Fakülte (7 Güzel Sanatlar Fakültesi,  4 Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi), 33‟ü konservatuar (18 Devlet Konservatuarı, 12 Türk Müziği Devlet Konservatuarı, 3 Konservatuar) olmak üzere 45 yükseköğretim kurumu yer almaktadır. İlgili kurumların eğitim planları incelendiğinde 4 yükseköğretim kurumunun müfredatında 8 yarıyıldan fazla, 14 yükseköğretim kurumunun müfredatında 8 yarıyıl ve 28 yükseköğretim kurumunun müfredatında ise 8 yarıyıldan az ses eğitimi dersi yer aldığı görülmektedir. Bu bulgular doğrultusunda Türkiye‟de Türk Müziği alanında lisans düzeyinde eğitim veren kurumların müfredatlarında yer alan ses eğitimi ders sayısının standart düzeyde olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın ortaya koyduğu bir başka sonuç ise Türk Müziği alanında lisans düzeyinde eğitim veren 28 kurumda ses eğitimi ders sürelerinin yeterli düzeyde olmadığıdır. 

In this research, Faculties and Conservatories providing undergraduate education in the field of Turkish Music in Turkey were examined in the context of department, main art, department and establishment years. The aim of the research is to seek answers to the questions of whether the number of voice training courses in the curricula of institutions that have increased rapidly in numerical terms since the 2000s are at a standard level and sufficient. This study, which is a qualitative research type, is a descriptive survey model. In this regard, the entire research population was reached and the websites of the relevant universities were scanned and the voice education lesson plans in their curricula were evaluated. The research includes 45 higher education institutions, including 1 university, 11 faculties (7 Faculty of Fine Arts, 4 Faculty of Art, Design and Architecture), and 33 conservatories (18 State Conservatories, 12 Turkish Music State Conservatories, 3 Conservatories). When the educational plans of the relevant institutions are examined, it is seen that the curriculum of 4 higher education institutions includes more than 8 semesters of voice training courses, 14 higher education institutions have 8 semesters of voice training courses and 28 higher education institutions have less than 8 semesters of voice training courses. In line with these findings, it has been concluded that the number of voice training courses in the curricula of institutions providing undergraduate education in the field of Turkish Music in Turkey is not at a standard level. Another result of the research is that the duration of voice training courses in 28 institutions providing undergraduate education in the field of Turkish Music is not sufficient.