Uluslararası Dil Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.63-73, 2020 (Hakemli Dergi)
Dinleme,
yabancı dil öğreniminin ilk basamak becerisidir ve bu becerinin geliştirilmesi
dinleme metinleriyle sağlanmaktadır. Dinleme süreci;
ders kitabı, radyo, televizyon ve bilgisayar gibi çeşitli araçlar vasıtasıyla
gerçekleşebilir. Dinlenilen her şey birer metindir. Bu metinlerin de özellikle
yabancı dil öğretiminde önemi büyüktür ve metinler dinleyenler için anlam ifade
etmelidir. Dinlediğini anlamanın ölçme değerlendirmesi de dinlenilen metinlere
ait etkinlik önermelerinin mantıklı bir sıralamada verilmesi ile
gerçekleşebilir. Bu araştırmanın amacı, dinleme metinlerine yönelik
etkinliklerde yer alan önermelerin kronolojik sıralamasını tespit ederek bunun
sonucunda meydana gelebilecek durumları betimlemektir. Araştırmanın inceleme
nesnesi, Gazi Üniversitesi Yabancılar için Türkçe (B2) ders kitabıdır. Ders
kitabında yer alan 36 adet dinleme etkinliğine ait önermelerin kronolojik
sıralaması değerlendirilmiştir. Araştırma bir durum çalışmasıdır. Veriler
doküman incelemesi ile elde edilmiş ve içerik analizi yapılarak
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ders kitabındaki dinleme metinlerine
ait etkinliklerin yüzde 45’inin kronolojik açıdan sıralı olmadığı tespit edilmiştir.
Sıralamaya dikkat edilmemesinin dinlemede ne gibi sorunlara yol açabileceği
çeşitli araştırma sonuçları ile desteklenerek değerlendirilmiştir.