Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.13, sa.73, ss.731-738, 2020 (Hakemli Dergi)
Öz
Örgün eğitim, tüm toplumların en yaygın olarak kullandığı eğitim şekli olmasına rağmen, örgün eğitimden
yararlanamayanların eğitim ihtiyacını karşılamak üzere pek çok ülkede uzaktan eğitim uygulamaları mevcuttur. Zaman içinde bilgi ve
iletişim teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak eğitimde radyo, televizyon, uydu, bilgisayar ve internet gibi her eve ulaşma imkânı
olan pek çok iletişim ve teknoloji yoğun araçların kullanımı artmıştır. Bu durum uzaktan eğitimi, örgün eğitimin alternatifi haline
getirdiği gibi, herhangi bir nedenle kesintiye uğrayacak örgün eğitim uygulamalarının sürdürülebilmesi için geçici alternatif eğitim
uygulamalarına da zemin hazırlamıştır. Bir ülkede yeterince güçlü bilişim ağları mevcut ise, o ülkede kolayca uzaktan eğitim
programları kurup geliştirebilirsiniz. Ancak, uzaktan eğitim uygulamalarının hangi türü olursa olsun, daha çok öğrenme
sorumluluğunu üzerine alabilecek, öz denetimi ve güdüsü yüksek yetişkin bireyler için daha olumlu sonuçlar vereceğine yönelik
görüşler mevcuttur. Bu özelliklerden ve yeterliliklerden yoksun ya da bu düzeye erişememiş bireylerde özellikle soyut ve yüz yüze
etkinlik gerektiren konularda öğrenme eksikliklerinin oluşması söz konusu olacaktır. İlgili alan yazın incelendiğinde, uzaktan eğitimin
öğrenci katılımını ve güdü düzeyini düşürebileceği de dikkate alındığında, online dersler esnasında öğrencilere gerekli olan hızlı
dönütleri sağlayabilecek biçimlendirici (formative) değerlendirmenin, başarı açısından önemli hale geleceği değerlendirilmektedir.
Online eğitim sürecinde gerçekleştirilecek değerlendirme etkinliklerinin merkezine biçimlendirici değerlendirmeyi yerleştirmek,
oluşabilecek öğrenme eksikliklerini belirleme ve giderme açısından önemli bir işlevi yerine getirecektir. Ders sonlarında yapılacak
küçük izleme (quiz) testleriyle, öğrencinin oluşacak öğrenme eksiklikleri belirlenerek, giderilmesi için eğitsel farklı uygulamalara
gidilmelidir. Bu tür öğrenme eksikliklerini belirlemeye ve yetiştirmeye yönelik izleme uygulamaları, öğrenciye de kendini toparlama,
derse katılma, dikkatini verme ve dolayısıyla da öğrenme sorumluluğunu hatırlatma açısından iş göreceği değerlendirilmektedir. Bu
çalışmanın amacı, online eğitim uygulamalarından kaynaklı öğrenme eksikliklerinin takibinin hassasiyet gerektirdiğini ve online
eğitimin başarısı açısından önemli bir belirleyici olduğuna vurgu yapmaktır. Bu çalışma, alan-yazın taraması şeklinde
gerçekleştirildiğinden kuramsaldır.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, Uzaktan Eğitim, Online Öğrenme, Biçimlendirici Değerlendirme.