Journal of History School, cilt.{LVII}, ss.1104-1123, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin dijital yeterliliklerine yönelik görüşlerini
belirlemektir. Türkçe öğretmenlerinin görüşleri araştırmacı tarafından oluşturulan
“Eğitimciler için Dijital Yeterlilikler Anketi” ile Google Formlar’dan alınmıştır. Anket,
kişisel bilgiler ve sorulardan oluşan iki farklı bölüm içermektedir. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırma verileri 42 farklı
şehirden anketi cevaplayan 252 Türkçe öğretmeninden elde edilmiştir. Veriler betimsel
analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Yeterliliklerin varlığı, kısmen varlığı veya yokluğu
anlamına gelen “evet”, “kısmen” ve “hayır” cevapları sayısallaştırılıp frekans ve
yüzdeleri ile sunulmuş ve değerlendirilmiştir. Türkçe öğretmenleri 6 ana, 22 alt maddeden
oluşan ankete cevap vermiştir. Türkçe öğretmenlerinin ankete verdiği cevaplar “1.4.
Çevrim içi eğitimlere katılırım (Örneğin çevrim içi kurslar ve seminerler ile MOOC
tabanlı eğitimler vb.).”, “2.2. Farklı dijital kaynaklar bulmak ve seçmek için farklı internet
sitelerini ve arama stratejilerini kullanırım.”, “3.2. Öğrencilerimin iş birlikçi çevrim içi
ortamlardaki etkinliklerini izlerim.”, “3.3. Grup çalışması yapan öğrencilerin öğrenme
çıktıları elde etmeleri ve belgelemeleri için dijital teknolojileri kullanmalarını sağlarım.”,
“3.4. Öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerini planlama, belgeleme ve izlemelerini
sağlamak için dijital teknolojileri kullanırım (Örneğin öz değerlendirme için sınavlar,
dokümantasyon ve sergileme için e-portfolyolar vb.).”, “4.1. Öğrencilerin gelişimini
izlemek için dijital değerlendirme araçlarını kullanırım.”, “4.2. Ek desteğe ihtiyacı olan öğrencileri belirlemek için elimdeki tüm verileri dijital teknolojilerle analiz ederim.”,
“4.3. Geri bildirim sağlamak için dijital teknolojileri kullanırım.”, “5.2. Öğrencilere
bireyselleştirilmiş öğrenme ortamları sunmak için dijital teknolojileri kullanırım (Örneğin
bireysel öğrenme ihtiyaçlarını, tercihlerini ve ilgi alanlarını ele almak için farklı
öğrencilere farklı dijital görevler veririm.).”, “6.2. Öğrencilere birbirleriyle veya
çevreleriyle iletişim kurmaları ve iş birliği yapabilmeleri için dijital araçları
kullanacakları ödevler veririm.”, “6.3. Öğrencilere dijital içerik oluşturacakları ödevler
veririm.” ve “6.5. Öğrencileri somut problemleri çözebilmeleri için dijital teknolojileri
yaratıcı bir şekilde kullanmaya teşvik ederim (Örneğin öğrenme sürecinde ortaya çıkan
engellerin veya zorlukların üstesinden gelme vb.).” maddelerinde kendilerini kısmen
yeterli; diğer bütün maddelerde ise kendilerini yeterli gördükleri sonucuna ulaşılmasını
sağlamıştır.