Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, sa.17, ss.58-76, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, İstanbul ilindeki ilkokulların ikinci sınıflarında öğrenim gören
öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme becerilerine
etkisinin cinsiyet, öğrenim gördükleri okulların sosyoekonomik düzeyi, kitap okuma sıklığı,
soru çözerken okuduklarını anlayıp anlamama durumları gibi değişkenlere göre incelemek
ve öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Araştırmada ilişkisel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021
eğitim-öğretim yılında İstanbul il merkezinde bulunan ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı
ilköğretim okullarının 379 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması
amacıyla Gürsoy ve Çeliköz (2021) tarafından oluşturulan “Okuduğunu Anlama Testi” ve
“Problem Çözme Başarı Testi” kullanılmıştır. Toplanan veriler korelasyon analizi, tek yönlü
varyans analizi ve ilişkisiz örneklemler t testi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen
sonuçlara göre ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve problem çözme
becerileri arasında, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Bununla birlikte
okuduğunu anlama ve problem çözme becerilerinde kız öğrencilerin erkek öğrencilerden
daha başarılı olduğu, öğrenim görülen okulun sosyoekonomik düzeyi yükseldikçe ve kitap
okuma sıklığı arttıkça öğrencilerin başarı puanlarının da anlamlı düzeyde yükseldiği
sonucuna ulaşılmıştır.