Değerli Öğrencilerim,
Danışman öğretim üyeniz olarak 2022-2023 Güz yarıyılı adına ilk toplantımızı 27 Eylül 2022 tarihinde saat 11.00'de gerçekleştirmeyi planlamaktayım.
Çevrimiçi ortamda yapacağımız bu toplantı ZOOM üzerinden gerçekleştirilecektir.
Bağlantı linkleriniz toplantıdan 5 dk evvel hem OBS sistemine mesaj olarak hem de üyesi olduğunuz Watsapp gruplarına ileti olarak gönderilecektir.
Yeni eğitim-öğretim yılınız şimdiden hayırlı olsun ...
Burak Boyraz (Doç.)
Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Sanat Bölümü
Sanat ve Kültür Yönetimi Anabilim Dalı
25 Nisan 2022 Tarihinde İstanbul
Topkapı Üniversitesi, Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi'nde
gerçekleştirilen aynı adlı seminerin özet metnidir.
A)
Sanayi Devrimi sonrasında ivmelenen insan ve makine iş birliği, teknolojik
atılımlar ve bilgi kavramının bir metaya dönüşmesi ile dijital bir boyut
kazanmıştır. 1990'lı yıllarda gerçekleşen bu durum rekabetçi markalar için
üretim bandından halkla ilişkilere dek veri ve enformasyon odaklı bir
güncellemeyi gerekli kılmıştır. Bu gerekliliğin olumlu etkileri önceleri
Birleşik Devletler üzerinde gözlemlenmiştir. Genele bakıldığında ise Batı
coğrafyası nezdinde bir hareketlilik başlamıştır. İster özel ister kamusal olsun
gündelik yaşama bilgi işlem teknolojilerini entegre etmeyi amaçlayan
politikalar içeren bu hareketlilik yenilikçi eğitim uygulamaları ve inovatif
yaklaşımlar ile desteklenmiştir. Bunun uzantısı olarak ekonomisi bilgiye dayalı
toplumlar ortaya çıkmış, devamında da dijital pazarlar küresel açılımlar
gerçekleştirmiştir.
B)
Bugün bilgi işlem teknolojileri gündelik yaşamın pek çok aşamasında karşımıza
çıkmaktadır. Kurumsal yazışmalardan bankacılık işlemlerine dek yaygınlaşmış bir
dijital ağ mevcuttur. Görsel içerik imkânı da sunan bu teknolojilerin
muadillerine kültür ve sanat mecralarında da rastlamak mümkündür. Yakın zamanlı
örneklere bakarsak bugünün Y ve Z kuşaklarının ilgi gösterdiği sanat
mecraları sanal ortamlar ve bu ortamlarda takdim edilen dijital yapıtlardır. (Metaverse ve NFT üzerinden örnekleyebileceğimiz bu odaklanma akademik
araştırmalara tesir etmiş vaziyettedir). Gelgelelim sürecin geçmişi yani sanat
ve teknolojinin iş birliği bilgi işlem teknolojilerinin kendini kabul ettirmeye
başladığı 1990'lardan eskiye dayanmaktadır.
C)
Literatürde 1960 sonrası sanat akımlarından biri olarak lanse edilen video
sanatı teknolojinin sanat enstrümanı olarak kullanıldığı bilindik akımlardandır.
Daha çok 1970 ve 80'li yıllarda kendini gösteren bu akımın yapıtları temelde
iki ifade biçimini esas almaktadır. Bunlardan ilkinde sanatçı video cihazlarını
yapıt ile izleyiciyi buluşturmaya yarayan bir "araç" olarak tercih
etmektedir. Diğerinde ise bu teknolojiye dair cihazlar (monitörler ve türevi
ekranlar) yapıtı oluşturan bütünün bir parçasıdır. Literatürde vurgulandığı
üzere (yazılım ile donanım ayrımına işaret eden) bu yaklaşımın en önemli
temsilcisi Nam June Paik'dir.
D)
Video sanatı; sanat, bilgi ve teknoloji üçgenine dâhil edilebilecek girişimlerden
yalnızca biridir. 1990'lara geldiğimizde sanal dünyanın kapıları o vakte kadar hiç
olmadığı kadar aralanmıştır. Bilgisayar teknolojisindeki atılımlar ve internet
olgusunun belirmiş olması dijital girişimcilere yeni fırsatlar sunmuştur. Bu
bağlamda sanal ortam yapıtları türemiş ve sergileme hususunda kültür-sanat
kurumları tıpkı video sanatında olduğu gibi teknolojiyi yakından takip etmeye
sevk edilmiştir. Yine 2000'lerde deneyselliğin ilerisine geçerek kuvvetle
görünürlük kazanan animatronik yapıtlar, holografiye dayalı dijital imajlar ve
pek tabii olarak video oyunlar plastik sanatların yeni ilgi odağı olmuştur.
E)
Bugün bahsi geçen dijital destekli yapıtlar bol örnekli bir arka plana
sahiptir. Güncel olandan bahsetmek için temas edilmesi gereken ilk kavram ise mobil
teknolojilerdir. Akıllı telefonlara ve tablet bilgisayarlara işaret eden bu grup
hem görsel hem de işitsel açıdan son derece gelişmiştir. Öyle ki bu gelişim
gerçeklik algımıza dahi alternatif sunabilecek bir hal almıştır. Nitekim sanal
gerçekliğin bir adım ilerisi olan artırılmış gerçeklik bugün için erişilemez
değildir. Giyilebilir teknolojiler ile desteklenen bu ve buna benzer
uygulamalar artık oldukça ekonomik ve ergonomiktir.
F)
Mobil teknolojilerin eriştiği noktadan bahsederken sosyal medyalara bir
parantez açmak gerekir. Facebook ile
görünürlüğünü arttıran ve Instagram
ile ivmelenen bu uygulamaların artık milyonlarca üyesi hatta aktif kullanıcısı mevcuttur.
Bu doğrultuda iletişim hususunda günümüzde pek çok kurum sosyal medyaların sağladığı
imkânlardan yararlanmaktadır. Alışkanlıklar hususunda bilhassa Y ve Z
kuşaklarını etkileyen bu durum gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bir
toplumsal hazır bulunuşluğa işaret etmektedir. Söz konusu hazır bulunuşluk
iletişim imkânı sunan benzer platformların benimsenmesini kolaylaştırmakta,
sanal ticaret ve benzeri olguların ivedilikle kabul görmesini sağlamaktadır.
G)
Ve kripto teknolojisi. Yakın zamanda başta Bitcoin
ile adını duyduğumuz bu teknoloji esasen bir orijinallik teyididir. Buna göre
sanal mecradaki dijital meta klonlanamaz bir niteliğe erişebilmektedir. Bu niteliğin
sanat nesnesindeki popüler karşılığı NFT'ler
olurken video oyunları, steampunk, cyberpunk ve fantastik illüstrasyonlara
aşina olan Y ve Z kuşağı türevi görsel metalara ayrı bir ilgi göstermektedir. Gelinen
noktada COVID-19 Pandemisi ile
uzaktan eğitimi, ev ofisleri ve Zoom
toplantılarını deneyimlemiş olan bu kuşak dijital metaları Opensea ve benzeri ortamlar üzerinden değerlendirmektedir. Müze ve
galeriler gibi kültür-sanat mecraları ise süreç dâhilinde iletişim
hususunda aktif ve etkin bir rol üstlenmenin yollarını aramaktadır.
DEMENTIA, SERIES-II
BURAK BOYRAZ
PAINTING EXHIBITION
20 – 24 May 2019
In his recent productions for his current painting exhibition titled "Dementia, Series - II", Burak Boyraz (1986) focuses on the general characteristics of the memory. According to the artist, memory must be dealt with in a non-literary manner that goes beyond de facto expressions. Although letters and numbers can be specific to societies, requiring a certain degree of “know-how”, images and forms can travel beyond these boundaries and may serve as an instrument for all individuals, using them most simply to express himself/herself. From this point forth, Boyraz pictures vague forms inside “expressive” areas finding place on white / pastel surfaces, trying to catch “those images that are able to mingle with the memories of its viewer”. New exhibition of the artist that forces us to think about memory and tries to communicate with his viewers by using his images, “Dementia, Series - II” can be viewed during 20 – 24 May 2019 in Yıldız Technical University, Yıldız Campus (Istanbul) / Auditorium Exhibition Hall.
Yıldız Technical University, Yıldız Campus (Istanbul) / Auditorium Exhibition Hall
34349, YILDIZ - ISTANBUL
2018-2019 ve 2019-2020 Güz Yarıyılı; SYP2380 - Perspektif I ve SYP3250 - Resim Atölyesi Ders Notlarıdır.
I. Edisyondur.
Başarılar